
به منظور ارتقای کمی و کیفی تولیدات خودروسازان نیازمند حذف قیمتگذاری دستوری و ایجاد رقابت در بازار هستیم. محمدرضا نجفیمنش رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور با بیان این مطلب در خصوص افزایش قیمت محصولات خودروسازان گفت: این افزایش قیمت باید بیش از یک سال پیش اتفاق میافتاد که متناسب با میزان نرخ تورم و ارز در کشور نیست. در این مدت، بسیاری از کالاها چندین برابر افزایش قیمت داشتهاند، اما قیمت خودرو ثابت مانده بود و افزایش نداشت.
رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیروی محرکه و قطعه سازان خودرو کشور با بیان اینکه قیمتگذاری دستوری برای صنعت خودورسازی مشکل ایجاد کرده است، افزود: قیمتگذاری دستوری و سیاستهای غلط در عرصه خودرو باعث شده است که اکنون این صنعت با زیان روبهرو شود.
وی افزود: اکنون ۲۵۰ هزار میلیارد تومان ضرر و زیان به دو شرکت خودورساز وارد شده که بر گرفته از قیمتگذاری دستوری بوده است.
نجفیمنش تصریح کرد: افزایش قیمت محصولات دو خودروساز بین ۱۰ تا ۳۰ درصد بوده که هنوز محصولات به قیمت واقعی نرسیده است و همچنان خودروسازان با این قیمتها دچار زیان میشوند.
رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیروی محرکه تاکید کرد: قیمت واقعی خودرو آن است که مردم در بازار معامله میکنند. در سال گذشته هفت میلیون معامله در بازار انجام شده است که تنها یک میلیون مورد از آن برای خودروهای نو و حدود ۶ میلیون برای خودروهای کارکرده بوده است.
وی با اشاره به اینکه دولت باید قیمتگذاری را به خودروسازان بسپارد، گفت: این امر منجر به اینجاد فضای رقابتیشده و تعادل در بازار ایجاد میشود، ضمن اینکه دولت به نقش نظارت و سیاستگذاری خود باز میگردد.
نجفیمنش یادآور شد: حدود ۷۸ درصد خودرو توسط دو خودروساز بزرگ تولید می شود، این در حالی است که کمتر از ۵۰ درصد قیمت خودرو دست این دو کارخانه است.